Narodowe Forum Doradztwa Kariery
zaprasza na:
I Kongres Kształcenia Dualnego
Warszawa, 22 września 2022 r.,
UKSW Aula im. R. Szumana, ul. Kazimierza Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa
Patronat
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Celem Kongresu jest podjęcie debaty na temat roli w systemie edukacji kształcenia w miejscu pracy. Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy wymaga zaangażowania zarówno przedstawicieli władz centralnych, jak też samorządu terytorialnego i gospodarczego. Wobec narastających problemów z brakiem kadr w gospodarce, Kongres wychodzi na przeciw oczekiwaniom opinii publicznej dotyczącym rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce.
Bloki tematyczne:
- Kształcenie dualne w Polsce – co mamy, a co chcemy mieć?
- Rola władz centralnych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego
- Doradztwo zawodowe – słaby punkt systemu?
- Młodociani pracownicy – polski model edukacji dualnej
- Kształcenie dualne w szkołach wyższych – potencjał i ograniczenia
- Dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji
- Strategia rozwoju kształcenia dualnego w Polsce.
UCZESTNICY KONGRESU to przedstawiciele: władz państwowych, sektora edukacji, samorządu terytorialnego i gospodarczego, przedsiębiorstw kształcących w miejscu pracy lub zainteresowanych taką formułą nauki, uczelni wyższych, organizacji branżowych i instytucji otoczenia biznesu oraz inni.
Organizator – Narodowe Forum Doradztwa Kariery posiada uznany dorobek praktyczny i naukowy wypracowany w toku ponad 25-letniej działalności. Zarazem NFDK podkreśla znaczenie rozwoju doradztwa zawodowego ukierunkowanego na promocję nauki zawodu, w tym nauki w miejscu pracy, co jest elementem budowania nowoczesnego rynku pracy. Narodowe Forum Doradztwa Kariery współpracuje z instytucjami rządowymi oraz samorządowymi w Polsce, jak też w innych krajach UE w ramach wielu projektów międzynarodowych, w których pełni rolę lidera lub partnera.
Kongres organizowany jest we współpracy z instytucjami sektora publicznego oraz organizacjami branżowymi.
Rada Programowa:
prof. Czesław Noworol, prof. Adam Biela, prof. Jan Klimek, prof. Janusz Soboń, prof. Robert Kmieciak, prof. Jan Sikora, Włodzimierz Trzeciak.
Program Kongresu Kształcenia Dualnego – 22.09.2022 r.:
11.00-11.45; Otwarcie Kongresu oraz wystąpienia wprowadzające
11.45–12.15; Olga Semeniuk – Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju
i Technologii, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw: Rządowy Program Polski Inkubator Rzemiosła jako narzędzie rozwoju kształcenia dualnego
12.30-14.00 – Panel dyskusyjny:
Oferta edukacyjna i rozwoju kształcenia dualnego w Polsce z perspektywy władz państwowych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego
1. Prof. Jan Klimek – wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego
2. Piotr Bartosiak – Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego, Ministerstwo Edukacji i Nauki
3. Anna Radecka – Dyrektor Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
4. Paulina Woźniecka – Zastępca Dyrektora Departament Gospodarki Cyfrowej,
Ministerstwo Rozwoju i Technologii
5. Paweł Babij – prezes Polskiej Izby Budownictwa
6. Bożena Oleksy, wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Animatorka Rady Sektorowej Motoryzacja i elektromobilność
7. Jacek Trela – prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości
8. prof. Czesław Noworol – prezes Zarządu Krajowego NFDK
9. prof. Adam Biela – przewodniczący Rady Naukowo- Programowej NFDK
14.00–14.30 – Przerwa na kawę i poczęstunek
14.30–16.00 – Kształcenie dualne: dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji oraz strategia rozwoju.
16.00 -16.30 – Podsumowanie Kongresu.
19.00 – Uroczysta kolacja.
Wydarzenie towarzyszące:
Warsztaty szkoleniowe: 23.09.2022 r.
9.00–14.00 – Warsztaty szkoleniowe i konsultacje z zakresu prowadzenia kształcenia dualnego skierowane do przedstawicieli samorządu gospodarczego, terytorialnego, szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego oraz sektora gospodarki:
- promocja kształcenia w miejscu pracy
- doradztwo zawodowe
- regulacje prawne
- obsługa administracyjna kształcenia dualnego
- relacje społeczne oraz kompetencje pedagogiczne
- organizacja kształcenia dualnego – krok po kroku.
Założenia programowe. Kształcenie dualne: od szkoły branżowej do uniwersytetu
Kongres podejmuje tematykę kształcenia dualnego prowadzonego równolegle (przemiennie) w szkole oraz w miejscu pracy. Ta forma edukacji stanowi wstęp do stałego zatrudnienia w poszukiwanych na rynku pracy zawodach.
W Polsce po 1989 roku nastąpił upadek kształcenia zawodowego w wielkim przemyśle.
Wobec tego, to na mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach spoczywał ciężar kształcenia kadr zawodowych dla gospodarki narodowej. Należy jednak odnotować następujący w ostatnich latach powrót do kształcenia zawodowego w zakładach przemysłowych działających w dużej skali.
Jednakże współpraca pomiędzy pracodawcami oraz sektorem edukacji w Polsce jest niewystarczająca. Stąd też tak istotne jest zainicjowanie w skali kraju programu rozwoju kształcenia dualnego, obejmującego szkolnictwo ponadpodstawowe oraz wyższe.
Polski model kształcenia dualnego na poziomie ponadpodstawowym, to przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników w ramach szkoły branżowej I stopnia. Kształcenie dualne prowadzone jest również w ramach szkolnictwa wyższego.
Kongres Kształcenia Dualnego ma na celu wskazanie na problemy polskiej gospodarki, jakim jest niedopasowanie struktury kształcenia ponadpodstawowego do rynku pracy. Kształcenie zawodowe, łącznie w technikach i szkołach branżowych I stopnia (dawne zasadnicze szkoły zawodowe) na poziomie 50-55% rocznika nie jest zgodne z wymogami rozwojowymi kraju. Potwierdzeniem niedostosowania do rynku pracy polskiego systemu edukacji są dane z krajów niemieckojęzycznych, których rozwiązania w tym obszarze uznawane są za wzorcowe, gdzie systemowo co najmniej 70% młodzieży kierowana jest na ścieżkę kształcenia zawodowego.
Celem Kongresu Kształcenia Dualnego jest wskazanie działań umożliwiających m. in. upowszechnienie, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców oraz młodzieży, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Brak na rynku pracowników z przygotowaniem zawodowym jest efektem niżu demograficznego oraz negatywnego wizerunku społecznego kształcenia zawodowego.
Branżowe szkoły I stopnia wybrało w roku szkolnym 2019/2020 zaledwie 13% rocznika. Jednakże w roku szkolnym 2020/2021 nastąpił znaczący przyrost zainteresowania młodzieży szkołami branżowymi I stopnia, które wybrało 17% uczniów 8 klas. Dla porównania w 1990 r. w Polsce 43% uczniów kształciło się w zasadniczych szkołach zawodowych, a uwzględniając technika, było to 72% młodzieży w szkołach ponadpodstawowych kształcących się zawodowo.
Postulowane jest wobec tego podjęcie działań na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego w miejscu pracy w Polsce. Zwieńczeniem proponowanych działań powinny być także centralne, medialnie promowane wydarzenia promujące naukę zawodu w miejscu pracy. Przedsiębiorcy oczekują namacalnych działań w zakresie kształcenia zawodowego.
Stajemy bowiem jako kraj w obliczu tego, że w ciągu dekady odejdą na emeryturę „ostatnie roczniki przygotowane zawodowo”, na których bazuje polski rynek pracy. Zaangażowanie na rzecz edukacji zawodowej jest pilnie oczekiwane przez opinię publiczną w Polsce.
Podsumowując, Kongres ma cele:
- gospodarcze – poprze zapewnienie niezbędnych kadr, wsparcie przedsiębiorczości
- społeczne – przeciwdziałanie niedopasowaniu kwalifikacji do rynku pracy, depopulacji terenów wiejskich.
Narodowe Forum Doradztwa Kariery
zaprasza na:
I Kongres Kształcenia Dualnego
Warszawa, 22 września 2022 r.,
UKSW Aula im. R. Szumana, ul. Kazimierza Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa
Patronat
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Celem Kongresu jest podjęcie debaty na temat roli w systemie edukacji kształcenia w miejscu pracy. Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy wymaga zaangażowania zarówno przedstawicieli władz centralnych, jak też samorządu terytorialnego i gospodarczego. Wobec narastających problemów z brakiem kadr w gospodarce, Kongres wychodzi na przeciw oczekiwaniom opinii publicznej dotyczącym rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce.
Bloki tematyczne:
- Kształcenie dualne w Polsce – co mamy, a co chcemy mieć?
- Rola władz centralnych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego
- Doradztwo zawodowe – słaby punkt systemu?
- Młodociani pracownicy – polski model edukacji dualnej
- Kształcenie dualne w szkołach wyższych – potencjał i ograniczenia
- Dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji
- Strategia rozwoju kształcenia dualnego w Polsce.
UCZESTNICY KONGRESU to przedstawiciele: władz państwowych, sektora edukacji, samorządu terytorialnego i gospodarczego, przedsiębiorstw kształcących w miejscu pracy lub zainteresowanych taką formułą nauki, uczelni wyższych, organizacji branżowych i instytucji otoczenia biznesu oraz inni.
Organizator – Narodowe Forum Doradztwa Kariery posiada uznany dorobek praktyczny i naukowy wypracowany w toku ponad 25-letniej działalności. Zarazem NFDK podkreśla znaczenie rozwoju doradztwa zawodowego ukierunkowanego na promocję nauki zawodu, w tym nauki w miejscu pracy, co jest elementem budowania nowoczesnego rynku pracy. Narodowe Forum Doradztwa Kariery współpracuje z instytucjami rządowymi oraz samorządowymi w Polsce, jak też w innych krajach UE w ramach wielu projektów międzynarodowych, w których pełni rolę lidera lub partnera.
Kongres organizowany jest we współpracy z instytucjami sektora publicznego oraz organizacjami branżowymi.
Rada Programowa:
prof. Czesław Noworol, prof. Adam Biela, prof. Jan Klimek, prof. Janusz Soboń, prof. Robert Kmieciak, prof. Jan Sikora, Włodzimierz Trzeciak.
Program Kongresu Kształcenia Dualnego – 22.09.2022 r.:
11.00-11.45; Otwarcie Kongresu oraz wystąpienia wprowadzające
11.45–12.15; Olga Semeniuk – Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju
i Technologii, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw: Rządowy Program Polski Inkubator Rzemiosła jako narzędzie rozwoju kształcenia dualnego
12.30-14.00 – Panel dyskusyjny:
Oferta edukacyjna i rozwoju kształcenia dualnego w Polsce z perspektywy władz państwowych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego
1. Prof. Jan Klimek – wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego
2. Piotr Bartosiak – Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego, Ministerstwo Edukacji i Nauki
3. Anna Radecka – Dyrektor Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
4. Paulina Woźniecka – Zastępca Dyrektora Departament Gospodarki Cyfrowej,
Ministerstwo Rozwoju i Technologii
5. Paweł Babij – prezes Polskiej Izby Budownictwa
6. Bożena Oleksy, wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Animatorka Rady Sektorowej Motoryzacja i elektromobilność
7. Jacek Trela – prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości
8. prof. Czesław Noworol – prezes Zarządu Krajowego NFDK
9. prof. Adam Biela – przewodniczący Rady Naukowo- Programowej NFDK
14.00–14.30 – Przerwa na kawę i poczęstunek
14.30–16.00 – Kształcenie dualne: dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji oraz strategia rozwoju.
16.00 -16.30 – Podsumowanie Kongresu.
19.00 – Uroczysta kolacja.
Wydarzenie towarzyszące:
Warsztaty szkoleniowe: 23.09.2022 r.
9.00–14.00 – Warsztaty szkoleniowe i konsultacje z zakresu prowadzenia kształcenia dualnego skierowane do przedstawicieli samorządu gospodarczego, terytorialnego, szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego oraz sektora gospodarki:
- promocja kształcenia w miejscu pracy
- doradztwo zawodowe
- regulacje prawne
- obsługa administracyjna kształcenia dualnego
- relacje społeczne oraz kompetencje pedagogiczne
- organizacja kształcenia dualnego – krok po kroku.
Założenia programowe. Kształcenie dualne: od szkoły branżowej do uniwersytetu
Kongres podejmuje tematykę kształcenia dualnego prowadzonego równolegle (przemiennie) w szkole oraz w miejscu pracy. Ta forma edukacji stanowi wstęp do stałego zatrudnienia w poszukiwanych na rynku pracy zawodach.
W Polsce po 1989 roku nastąpił upadek kształcenia zawodowego w wielkim przemyśle.
Wobec tego, to na mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach spoczywał ciężar kształcenia kadr zawodowych dla gospodarki narodowej. Należy jednak odnotować następujący w ostatnich latach powrót do kształcenia zawodowego w zakładach przemysłowych działających w dużej skali.
Jednakże współpraca pomiędzy pracodawcami oraz sektorem edukacji w Polsce jest niewystarczająca. Stąd też tak istotne jest zainicjowanie w skali kraju programu rozwoju kształcenia dualnego, obejmującego szkolnictwo ponadpodstawowe oraz wyższe.
Polski model kształcenia dualnego na poziomie ponadpodstawowym, to przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników w ramach szkoły branżowej I stopnia. Kształcenie dualne prowadzone jest również w ramach szkolnictwa wyższego.
Kongres Kształcenia Dualnego ma na celu wskazanie na problemy polskiej gospodarki, jakim jest niedopasowanie struktury kształcenia ponadpodstawowego do rynku pracy. Kształcenie zawodowe, łącznie w technikach i szkołach branżowych I stopnia (dawne zasadnicze szkoły zawodowe) na poziomie 50-55% rocznika nie jest zgodne z wymogami rozwojowymi kraju. Potwierdzeniem niedostosowania do rynku pracy polskiego systemu edukacji są dane z krajów niemieckojęzycznych, których rozwiązania w tym obszarze uznawane są za wzorcowe, gdzie systemowo co najmniej 70% młodzieży kierowana jest na ścieżkę kształcenia zawodowego.
Celem Kongresu Kształcenia Dualnego jest wskazanie działań umożliwiających m. in. upowszechnienie, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców oraz młodzieży, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Brak na rynku pracowników z przygotowaniem zawodowym jest efektem niżu demograficznego oraz negatywnego wizerunku społecznego kształcenia zawodowego.
Branżowe szkoły I stopnia wybrało w roku szkolnym 2019/2020 zaledwie 13% rocznika. Jednakże w roku szkolnym 2020/2021 nastąpił znaczący przyrost zainteresowania młodzieży szkołami branżowymi I stopnia, które wybrało 17% uczniów 8 klas. Dla porównania w 1990 r. w Polsce 43% uczniów kształciło się w zasadniczych szkołach zawodowych, a uwzględniając technika, było to 72% młodzieży w szkołach ponadpodstawowych kształcących się zawodowo.
Postulowane jest wobec tego podjęcie działań na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego w miejscu pracy w Polsce. Zwieńczeniem proponowanych działań powinny być także centralne, medialnie promowane wydarzenia promujące naukę zawodu w miejscu pracy. Przedsiębiorcy oczekują namacalnych działań w zakresie kształcenia zawodowego.
Stajemy bowiem jako kraj w obliczu tego, że w ciągu dekady odejdą na emeryturę „ostatnie roczniki przygotowane zawodowo”, na których bazuje polski rynek pracy. Zaangażowanie na rzecz edukacji zawodowej jest pilnie oczekiwane przez opinię publiczną w Polsce.
Podsumowując, Kongres ma cele:
- gospodarcze – poprze zapewnienie niezbędnych kadr, wsparcie przedsiębiorczości
- społeczne – przeciwdziałanie niedopasowaniu kwalifikacji do rynku pracy, depopulacji terenów wiejskich.